Een nieuwe update... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein en Talitha - WaarBenJij.nu Een nieuwe update... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein en Talitha - WaarBenJij.nu

Een nieuwe update...

Door: Marjolein en Talitha

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Talitha

19 Januari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal,

Hoe gaat het in het koude Nederland? Geloof het of niet, hier in Paramaribo heeft het gehageld! Maar laten we bij het begin beginnen van de afgelopen week.

Zaterdag vertrokken we om 11:45 (NL tijd) met het vliegtuig naar Paramaribo. Dit is al een kwartier te laat. We konden dus meteen wennen aan de Surinaamse mentaliteit. De vlucht duurde 9,5 uur, best lang dus (zeker als de persoon naast je aan het gangpad bijna continu lag te slapen, we konden maar een paar keer naar het toilet). We kwamen om 17:20 (NL tijd) aan in Paramaribo. Dus al met al 30 minuten te laat.

Boven in de lucht is het echt prachtig, alleen maar zon en het gevoel dat je over watten kunt lopen. Echt prachtig. Eenmaal daar aangekomen zien we niets meer dan bos, bos, bos. Oja, en een vliegveld. Uiteindelijk de taxi genomen naar plaats van bestemming, wat ook nog ca. 1 uur heeft geduurd. De hele dag hebben we gereisd en er dus ca. 15 uur over gedaan.

Bij het appartement aangekomen werden we warm verwelkomt door de familie Geerlings (Darryl, Joan en Alvin). Een korte rondleiding door het appartement gekregen, zijn we barbecue gaan eten (ja die maken ze niet zelf maar halen ze op bij een standje) en daarna zijn we op ons bed geploft.

Zondag 12 januari werden we opgehaald door Br. en Zr. van den Heuvel (Koen en Jane) om gezellig mee te gaan naar de vergadering. Hier werden we ook zeer warm verwelkomt.

Na de vergadering zijn we een broodje gaan eten bij de….. Subway! Ja je leest het goed, er is een Subway in Paramaribo. We hebben gezellig gekletst en elkaar beter leren kennen. Natuurlijk kon de planning ook niet ontbreken dus die hebben we meteen kortgesloten (welke ondertussen weer is veranderd).

De middag hebben we heerlijk rustig aan gedaan en vooral niks gedaan dus! De avond zijn we op sleeptouw genomen om door het tijdsverschil heen te komen. We hebben wat rondgereden door Paramaribo en hebben we het e.e.a. bekeken. Talitha lag de helft van de tijd te slapen, toen we weer bij het appartement waren kreeg ze een por van Marjolein in haar zei om wakker te worden.

Maandag 13 januari waren we al iets meer gewend aan het tijdsverschil. Na te hebben uitgeslapen (of een poging tot) zijn we met Joan, Rick (broer Joan) en Millie (een lieve zuster die bij haar moeder op bezoek was), wezen toeren. We hebben Groningen gezien, de Saramacca rivier bewonderd en nog een gezellige maar vermoeide dag gehad. We hebben voor het eerst Telo gegeten (is gemaakt van Casave een grondvrucht net zoals in Nederland de aardappel). Dit was echt super lekker.

Voor de avond hebben we Roti gehaald. Dit was echt de beste Roti die we hebben gehad tot nu toe en het was zo veel dat we voor nog een avond hebben overgehouden. De valuta is ook wel even wennen, alles moet gedeeld door ca. 4.5 omdat € 1,-- $4,5 SRD (surinaamse dollar) is. De avond hebben we gekaart met Rick en hebben we een nieuw kaartspel geleerd. Rick helemaal teleurgesteld want hij was bijna elke keer de laatste.

Dinsdag 14 januari onze eerste velddienst dag! Echt super spannend, beide hadden we het gevoel dat we weer voor het eerst in de velddienst gingen en dus de andere zuster nog even de aanbiedingen lieten doen om toch nog even te leren. Echt grappig, zo voel je, je weer een klein kind. Maar toch na een paar aanbiedingen even geprobeerd. En wat blijkt, het is echt heel erg leuk. Mensen zijn hier heel vriendelijk en zijn wel in voor een praatje. Vooral eerst vragen hoe het met ze gaat, dat vinden ze heel fijn, persoonlijke belangstelling. Dus de eerste dag ook meteen enkele adresjes opgedaan. We zijn benieuwd of er wat meer uit voort kan vloeien.

De middag hebben we ons voorbereid voor de vergadering en hebben we ca. 3,5 kilometer gelopen naar de waterkant samen met Rick. Hier hebben we voor het eerst Bakabana (gebakken banaan op zijn Surinaams) gegeten met pindasaus, mjammie alleen de gedachten krijgen we alweer trek. Aan de waterkant zijn we gezellig wezen kaarten. Alvin is zo vriendelijk geweest om ons na zijn vergadering (hij dient namelijk in een andere gemeente dan zijn ouders) op te halen. Als lekkernij hebben we deze avond Limburgse Vlaai gegeten!

Woensdag 15 januari de tweede velddienst dag. Ook weer leuk gewerkt en veel mensen gesproken. De eerste afspraken staan voor studies.
De middag hebben we ons verder voorbereid voor de vergadering. Deze vergadering was in de gemeente van Darryl en Joan waar we de komende weken zullen blijven. Dit is de gemeente De Tweede Rijweg. Hier zijn we ook officieel welkom geheten. Na de vergadering hebben we weer gekaart en hebben we Chinees pokeren geleerd van Alvin.

Donderdag 16 januari wat moesten we vroeg opstaan om naar het binnenland toe te gaan. We moesten om half 7 klaar staan voor vertrek. We zijn met Millie, Rick en Joan op pad geweest. Een autorit van ca. 4 uur naar Atjoni. Onderweg natuurlijk wel even gestopt voor wat te eten. Bij Atjoni hebben we de boot gepakt naar resort Anaula, dit was een uurtje varen. Na dit uurtje hadden we wel een houten kont. Op Anaula hebben we een lunch buffet gehad en een rondleiding over het eiland. Ook hebben we geprobeerd hier te kunnen blijven slapen maar dit was veeeeeeeeeeel te duur. Uiteindelijk zijn we naar een ander eiland gegaan en hebben we daar overnacht, de naam van het eiland zijn we even kwijt.

Vrijdag 17 januari heerlijk uitgeslapen (of poging tot) en lekker rustig wakker geworden. Wat zien we daar voorbij varen 2 boten aan elkaar met een oplegger en een Pick up over de rivier. Echt heel kunstig. Aangezien het slapen geheel ongepland ging hadden we geen ontbijt en deden we het met wat we bij ons hadden… koekjes! Om 11:00 uur zijn we weer in de boot gestapt en terug naar Atjoni gegaan, hier natuurlijk even fatsoenlijk gegeten (bami). Toen weer in de auto gestapt en zijn we de verdere terugreis begonnen.

We zijn naar het stuwmeer gereden. Dit meer is net zo groot als heel Nederland. Er staat tevens een mega stuwdam voor waar de elektra voor heel Paramaribo en omliggende dorpjes wordt opgewekt. Echt een super mooi gezicht. Onderweg zijn we nog enkele keren gestopt voor korte pauzes en 1 maal voor een heerlijke Saoto soep. Deze gaat Talitha leren maken dus dat wordt een grote pan voor iedereen die een keer wil mee eten. Toen we eenmaal weer thuis waren zag de auto er rood uit van het bauxiet zand.

We waren net thuis en werden meteen mee gevraagd om te gaan bowlen met een aantal vrienden van Alvin. Zo gek als we zijn, zijn we mee gegaan. We hebben kennisgemaakt met een stuk of 15 mensen. Het was zo gezellig dat we pas half 2 (Surinaamse tijd) thuis waren.

Zaterdag 18 januari een nieuwe velddienstdag. Talitha is met Rick naar een adresje geweest welke ze afgelopen week hebben opgedaan. Hier hebben ze een begin kunnen maken voor een studie. Het adres is een oudere man die helaas heel ziek is, maar hij is wel gelovig en vond dat het nu zeker de tijd is om te onderzoeken wat God wil. Dus hebben ze hem natuurlijk een begin gegeven om te helpen. Voordat ze wouden vertrekken vroeg zijn vrouw of ze nog 10 minuten konden wachten. Ze had namelijk eten gekookt en wou hun graag wat te eten mee geven. Het was huisgemaakte nasi met kip en varkensvlees. Echt heerlijk. Er is voor vrijdag de 24e een nieuwe afspraak gemaakt. Ook zijn er telefoonnummers uitgewisseld.

Marjolein is met Zr. Phinas enkele afwezigen gaan doen van de dagen ervoor. Hier heeft ze de Hindoe brochure kunnen gebruiken waar we een korte cursus voor hebben gehad van Gina en Angelo Sormani. De meneer heeft toestemming gegeven dat ze zaterdag weer terug mogen gaan. Daarnaast heeft Marjolein de afgelopen week een adresje opgedaan bij een meisje van ca. 14 jaar. Hier is ze vandaag terug gegaan, helaas was ze vandaag druk maar Marjolein mag zaterdag terugkomen en hoogst waarschijnlijk een start maken met een bijbelstudie. Super gaaf toch!

De middag hebben we ons voorbereid voor de vergadering en zijn we de avond naar de zaal geweest.

Dit is wat we tot nu toe hebben gedaan en hebben meegemaakt. Foto’s worden z.s.m. geplaatst.

Hele lieve groetjes vanuit Suriname
Marjolein & Talitha

• 19 Januari 2014 - 08:54

Leroy:

Heel heel heel cool om te lezen! De velddienst klinkt heerlijk, maar ook de omgang met de broeders en zusters loopt volgens mij totaal vanzelf.
    Leuk geschreven verhaal trouwens ;)

• 19 Januari 2014 - 13:44

Fam Regtop:

9,5 uur reizen voor een bui hagel !! Respect. Wel heel geloofsversterkend om mensen te treffen die nog echt willen luisteren naar de waarheid. Geweldige ervaring. Nog heel veel plezier daar en benieuwd naar de foto's.

• 19 Januari 2014 - 13:51

Berry Martje Fenna En Yfke:

Wow
    Al een hele belevenis in zo'n korte tijd
    Geniet er maar van... We zijn benieuwd naar de foto's (en thuis naar de filmpjes natuurlijk.
    We zijn deze morgen weer oom en tante geworden
    Loes en Xhavit hebben er een zoon bij
    Verder weten we nog helemaal niks geen naam lengte gewicht enz
    Maar Zoon en Moeder maken het goed en zijn alweer thuis.

Groetjes BMFY

• 19 Januari 2014 - 15:02

Gerrit En Aafke Den Boestert:

Lieve,leuke meiden,
    Wat hebben jullie daar een druk maar ook afwisselend leven!!
    Ik denk dat daar in het gebied heel anders word gereageerd dan hier in Nederland.
    De broeders en zusters zijn ook heel vriendelijk.
    Dat maakt het wennen wat makkelijker.
    Hier gaat alles zo zijn gangetje, maar dat hebben jullie misschien al van anderen gehoord.
    Mogelijk weten jullie al dat de afgelopen Donderdag oude Broeder Bosboom is overleden.
    Hij is 95 jaar geworden en natuurlijk zijn de kinderen verdrietig.
    Nu veel weet ik niet meer te vertellen, ik wens jullie een heel fijne voortzetting van jullie verblijf in Suriname en zien weer uit naar jullie vervolg-verhaal.
    De groeten en Jehovah's zegen,

Aafke en Gerrit den Boestert.

• 19 Januari 2014 - 17:30

Elselyn:

Hoi

Ik vind het leuk om al te lezen dat jullie al zal veel succes in de veldienst hebben.

Groetjes Elselyn

• 19 Januari 2014 - 19:16

Pa En Ma De Krom:

Beste meiden wat een leuk verslag hebben jullie geschreven.
    maar gingen jullie er nou heen om te pionieren of om alle eetgelegenheden daar uit te proberen.(grapje)
    we hopen dat het met de velddienst afspraken wil lukken, en geniet van jullie tijd in Suriname. alvast succes met de opgedane studies.
    liefs pa en ma

• 19 Januari 2014 - 19:42

Benjamin De Krom:

Hey zus,

Wat leuk om van jullie iets te horen.
    Maar volgens mijn superioriteit heb je een paar foutjes gemaakt in jullie verslag.
    Ten eerste: Als je hier om 11:45 NL tijd vertrekt en de reis 9,5 uur duurt kan je dus daar nooit om 17:20 NL tijd aankomen.
    Ten tweede: We hadden KLM al gewaarschuwd dat jullie meereizen en dat je een reputatie hoog te houden hebt qua te laat komen.
    Ten derde: Kun je een barbecue niet opeten want dat is namelijk van ijzer/metaal gemaakt.
    Ten vierde: Hebben jullie bedden het overleeft toen jullie erop geploft zijn.
    Ten vijfde: Die hagelbui komt ervan als je 2 blanken meiden naar Suriname laat gaan, dat is vragen om problemen.

Ik hoop op nog meer verslagjes te horen, zodat ik dit vaker kan doen.
    Veel succes en plezier samen.

MVG,
    Benjamin

• 20 Januari 2014 - 16:17

Omi En Opi Eisvelt:

Hier zijn we nog even. We hebben jullie een mail gestuurd via de pc. we hopen dat die aankomt. Naderhand zagen we jullie foto's en die waren bijzonder mooi dat wilden we nog even kwijt. Jullie verslag was heel aanmoedigend en enthousiast. Jullie hebben het goed naar de zin. Als je nog even doorgaat komen wij ook nog even koffie drinken. Ha ha Meiden geniet ervan het zij jullie gegund. Groetjes van Oma en Opa.

• 20 Januari 2014 - 20:49

Michal Schuurman:

hoi hoi dames,

Wat een belevenis al..
    zo te horen genieten jullie er ook erg van.
    zodra jullie dus weer in nederland zijn komt talitha dus bij mij thuis koken...;-)
    ben erg benieuwd naar alle verhalen die nog gaan komen.

geniet er lekker van
    dikke kus michal..(zus talitha)

• 20 Januari 2014 - 23:01

Marco, Ramona En Alessyo:

Hallo dames,

Wat een leuk verslag en ervaringen! We vonden het leuk zojuist met jullie te Skypen (zijn jullie toch een beetje dichtbij). Limburgse vlaaien, Subway, Jumbo en oliebollen??? We dachten dat jullie in Suriname waren. Geniet ze nog en we zijn benieuwd naar jullie volgende verslag. En we Skypen?

Veel liefs en een dikke knuffel van
    Marco, Ramona en Alessyo

• 21 Januari 2014 - 13:51

Pa En Ma Eisvelt:

Hallo dames,
    Een late reactie, maar heb de blog via je vader gekregen. Ga hem nu in de toekomst rechtstreeks krijgen.
    Ik vind het fijn en leuk dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Tja lekker eten en pionieren gaat overal ter wereld hand in hand. Hier op de veld dienst acties wordt steeds gevraagd hoe t gaat. Prima en dan kan moeders niet uitgepraat raken. Jullie krijgen van zoveel de groeten en succes en natuurlijk ook veel plezier gewenst. Tja hier gaat het bijna als normaal.....alleen voorlopig zit ik op de bank met mijn knie. Houd je wel op de hoogte. Ha ha heb ik hier meer tijd voor. veel plezier en tot horens.

• 21 Januari 2014 - 20:42

Don,Marga,Bram En Loes:

Fijn om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben. We hebben net ook een mailtje van Arno en Myrka gelezen en die zijn ook al zo enthousiast over de velddienst. We zijn wel een beetje jaloers op jullie. Gezonde jaloezie hoor. We gunnen het jullie van harte. Maar wat is Nederland dan soms een lastige klus. Maar we gaan gewoon door hoor. Aangemoedigd door jullie leuke ervaringen. Hou ons op de hoogte en geniet ervan'

• 22 Januari 2014 - 15:45

Arno En Myrka:

He lieve meiden,

Leuk om jullie verhalen te lezen! Het klinkt alsof jullie het erg naar je zin hebben dus dat is goed te horen. Nog veel plezier de komende tijd!

Knuffel van ons

• 27 Januari 2014 - 10:36

Pris:

Meiden gaaf om jullie ervaringen te lezen. Wat fijn dat jullie zul je lieve broeders en zusters om jullie een hebben. Ik hoorde van Lydy dat jullie nog een week mee gaan met Koen en Jane. Leuk hoor. Ik ken Jeroen
    en Koen nog van uit mijn jeugd van heel vroeger... dus weet ik zeker dat erg goed voor jullie gezorgd zal worden. Wat een voorrecht dat Jehovah voor zo'n geweldige broederschap heeft gezorgd. Maakt niet uit waar ter wereld. In Jehovah's gemeenten zij we altijd en overal thuis. Geniet ervan. Ik hoop dat je voeten je gauw minder last bezorgen. Veel pezier nog en ik hoop veel ervarigen te horen.....xxxx mee van ons 4

• 31 Januari 2014 - 13:21

Seraja:

Hoi meiden,

Leuke reacties allemaal, je ziet dat iedereen wel meegeniet van jullie onderneming.
    We hopen dat jullie er een hele leuke ervaringen meemaakt en ons, thuis, ervan mee laat genieten.
    Wie weet komt er wel een aandeel op de vergadering waar jullie je ervaringen kunt vertellen.
    Heel veel succes en veel plezier saampjes, geniet ervan doen wij ook.

Hartelijke groet van mij.