Week 3 en week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein en Talitha - WaarBenJij.nu Week 3 en week 4 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjolein en Talitha - WaarBenJij.nu

Week 3 en week 4

Door: Marjolein en Talitha

Blijf op de hoogte en volg Marjolein en Talitha

12 Februari 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo lieve mensen,

Hier zijn we alweer. De tijd gaat veel te snel. We zijn hier nog maar 2 weken. Maar daar denken we maar niet te veel aan!!

Vorig weekend zijn we in de velddienst gegaan. We zijn mee geweest naar bijbelstudies.

Zondag hebben we voor de familie Geerlings en Themen gekookt. Ze vonden het allemaal lekker. Talitha heeft Spaghetti met zongedroogde tomatensaus en een frisse Italiaanse tomatensalade gemaakt. Marjolein heeft toegekeken of het wel goed ging :P En ja het is heel goed gelukt.

Eindelijk was de week aangebroken aan dat we naar Lelydorp konden. We hebben een week gelogeerd bij drie zusters. Deze week is echt voor bij gevlogen. Hier hebben we alleen maar leuke dingen gedaan.

Dinsdag zijn we met zusters uit de gemeente Lelydorp samen in de dienst geweest. In Lelydorp zijn de meeste christelijk dus het was voor ons weer omschakelen, maar wel weer leuk.

Woensdag zijn we met Keturah, Suzanne en Perry naar Powakka gegaan om daar in de Indianendorpen te gaan prediken. Het is zo dat de het stamhoofd goedkeuring moet geven dat we daar van huis tot huis gaan, anders mogen we daar niet prediken. Het mag wel bij de mensen waar we een afspraak mee hebben gemaakt om te gaan studeren. We hebben meegedaan met een paar bijbelstudies. Talitha heeft een bijbelstudie aangeboden en de vrouw ging erop in, dus Perry en Suzanne kunnen hier de volgende keer met een bijbelstudie beginnen. Hoe het gegaan is horen we nog.

Donderdag hebben we straatwerk gedaan. Marjolein dacht: “Ik ga in Nederland niet omdat ik dat moeilijk vind en dan kom ik hier gaan we alsnog straatwerk doen.” Maar ze moet toegeven dat het toch niet zo moeilijk is als ze dacht. We waren met zes personen om straatwerk te doen. Twee bleven op een plek staan, twee gingen naar de burgerlijke zaken om daar de mensen aan te spreken die naar buiten kwamen en de laatste twee gingen naar de bus en taxi standplaats. De mensen namen allemaal de tijd om even met ons te praten of kwamen zelfs naar ons toe om lectuur te vragen. Het waren erg leuke gesprekken. Natuurlijk ook super leuk gekletst met de broeders en zusters waarmee we in de dienst waren.

Vrijdag zijn we met Sinita mee gegaan naar bijbelstudies. Eerst hebben we met zijn drieën gestudeerd met een moeder, die overigens heel enthousiast is. Daarna is Sinita met de moeder gaan praten en zijn Marjolein en Talitha met de dochter gaan studeren, wat super gezellig was. ’s Middags zijn we met Sinita en Keturah naar de vlindertuin gegaan. We hebben daar het proces van rups tot vlinder gezien, wat heeft Jehovah de schepping toch mooi gemaakt. Dat er nog mensen bestaan die in de evolutie geloven dat snappen we niet. Toen we de rondleiding kregen, kwamen we ook bij de schildpadden en slangen terecht. De kleine schildpadden mochten we oppakken en bekijken. De slangen hebben we maar van afstand bekeken, dichterbij hoefde het voor ons niet.

Zaterdag is Marjolein meegegaan met Naomi naar bijbelstudies en is Talitha met een zuster van de gemeenten mee in de dienst geweest. De middag hebben we helaas onze spullen weer moeten inpakken en zijn we opgehaald door Joan, Darryl en Rick. We gingen namelijk met zijn allen Rick naar het vliegveld brengen op Zanderij, want zijn vakantie zat er helaas op. De avond natuurlijk naar de zaal geweest.

Zondag zijn we gezellig met een broeder en een aantal zusters naar Nieuw Amsterdam gegaan. Hier hebben we gezellig gewandeld, gek gedaan en door een open lucht museum heen gewandeld. Echt een super leuke ervaring en de moeite waard geweest om even een kijkje te nemen. Vroeger waren de mensen wel echt wreed, hoe ze omgingen met de slaven. En de ochtend hebben we ook een kleine auto gehuurd voor de laatste 2 weken. Best grappig om links te rijden.

Maandag hebben we heerlijk nog even uitgeslapen en zijn we weer terug gegaan naar Lelydorp op visite bij de 3 meiden. Was weer super gezellig en zo kon Marjolein haar vergeten Bijbel en koninkrijksdienst weer meenemen. Wie Marjolein kent, weet dat ze altijd wel iets vergeet. Daarnaast hadden wij nog een aantal dingen in het appartement die we hun graag wilden geven dus was het een perfecte combo.

Dinsdag hebben we ons ritme weer opgepakt en zijn we weer in de dienst geweest in de gemeente Tweede Rijweg. Maar nu hebben we een extra uitdaging gehad, we zijn samen na de dienst wat nabezoeken gaan doen. En nee we zijn niet verdwaald. De middag hebben we een paar boodschapjes gedaan en we hebben gezellig een filmpje gekeken. Talitha heeft gekookt (nou ja gekookt, gefrituurd). Heerlijke aardappelpartjes met kipkroketjes.

Vandaag is het alweer woensdag en ook weer een gezellige velddienstdag. Vanavond hebben we weer vergadering en voor we het weten liggen we weer te slapen.

De volgende blog proberen we dinsdag de 18e te plaatsen. Dan doen we namelijk de 25e de laatste blog schrijven van ons avontuur in Suriname.

Heel veel liefs,

Marjolein en Talitha

• 12 Februari 2014 - 21:01

Seraja:

Super meiden wat een leuke ervaringen die jullie straks kunnen delen met ons. Dan met behulp van foto's en film.
    We zijn en beetje jaloers op jullie een erg blij dat jullie dit mogen meemaken.
    We zien uit naar jullie thuiskomst.

Veel liefs van mij een en bigi braza.

• 12 Februari 2014 - 22:29

G.W.den Boestert:

Hallo Meiden,
    Hier een berichtje van Oom Gerrit.
    Zo te lezen is jullie verblijf daar een combinatie van pionieren en vakantie.
    Maar ik proef wel dat het daar heel anders verkondigen is dan in Nederland.
    Knap van je, Marjolein dat je daar straatwerk durfde te doen.
    Jullie hebben daar al verschillende soorten van gebied bewerkt.
    Ook in de rimboe, waar je eerst toestemming moet hebben van het stamhoofd, tenzij je een afspraak met iemand had.
    Het lijken wel ervaringen uit het jaarboek.
    Toch ben ik er van overtuigt dat jullie ervaringen daar jullie ook weer gevormd hebben en dat je er ook wat aan hebt als je hier in Nederland weer gaat verkondigen.

Nog een paar fijne weken toegewenst, en veel liefs van Aafke en Gerrit.

• 12 Februari 2014 - 22:59

Het Thuisfront Uit Veenendaal:

Hallo Zusjes,

Ja hoor daar zijn ze weer, althans via de blog, gelukkig dat jullie nog 2 weken te gaan hebben voordat jullie weer thuis komen.
    Jullie hebben gelijk dat jullie er nog niet aan willen denken om terug te komen, wij moeten er ook (nog) niet aan denken hihihi
    Wat zijn ook dit weer mooie ervaringen om te lezen en voor jullie om mee te maken.
    Jammer dat het weer zo tegen is gevallen hahaha het heeft gehageld en het heeft geregend, tja het zit niet echt mee, en oh ja het eten we waren al bang dat jullie jezelf te buiten zouden gaan aan al die exotische gerechten, maar we zijn blij dat jullie onze opvoeding niet zijn vergeten en ook daar gefrituurd hebben.
    Ook zien we dat jullie de taken goed verdeeld hebben (in jullie eigen belang en voor de Volksgezondheid) Talitha kookt en Marjolein kijkt toe. hahaha
    Behalve al die dingen die voor ons nieuw zijn is het ook goed om te lezen dat niet alles veranderd is.
    Alleen jammer dat het idee post heeft gevat dat Marjolein iets vergeten zou kunnen zijn, waarschijnlijk zit er een hele strategie achter, waarschijnlijk wilde ze gewoon heel graag terug gaan en zocht ze een aanleiding om dit te kunnen doen.
    Tot zover deze (ietwat jaloerse) reactie.

Groetjes en blijf doorgaan met deze blog want vele beleven hier plezier aan.

Het stamhoofd en zijn vrouw

• 12 Februari 2014 - 23:08

Lisette:

Hej girls, weer leuk om te lezen. Goed bezig daar :-)
    en zo te horen hebben jullie t ook super gezellig met de brs en zrs!
    Goed van dat straatwerk marjoleintje :-)
    Geniet nog van de komende weken, liefs lisette

• 13 Februari 2014 - 00:55

Lydy Eisvelt:

Hallo meiden. Tsjonge,wat een ervaringen. En wat is pionieren toch een mooie baan. Met mensen over de Nieuwe Wereld vertellen,vrienden maken en in de buitenlucht van de natuur genieten.betere baas is er niet.geniet er nog van. Liefs Ma van talitha

• 13 Februari 2014 - 08:45

Claudia S:

Hoiii!
    Wat leuk om die reisverslagen van jullie te lezen!
    Van vervelen komt het er niet van zo te lezen, super dat jullie zo genieten:
    van het land, het eten, de fijne omgang met broeders en zusters en de prediking :-)
    Ben heel benieuwd naar je persoonlijke verhalen Marjolein en meer beeldmateriaal!
    Veel plezier nog daar allebei!!! ;-)

Lieve groetjes,
    Claudia

• 15 Februari 2014 - 12:31

Elselyn Van Burken:

Hoi Marjolein en Talitha

Ik vond het weer heel leuk om deze blok te lezen en ook grappig dat je Suriname ook je zangbundel en koninkrijksdienst vergeet gebeurd thuis ook altijd.
    En dat jullie over 2 weken alweer thuis komen voor mij lijkt het net of jullie net gegaan zijn.
    Marjolein nog bedankt voor de leuke kaart.

Liefs Elselyn